“ Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya ..” ( Riwayat At-Tirmidzi)

Followers

Follower yang ke -100 Syed Azaharul

Tuesday, January 19, 2010

Pendapatan Nuffnang

Pihak blogger akan dibayar apabila mereka menyiarkan iklan berbayar daripada pihak pengiklan kami.

Secara umumnya terdapat 2 jenis iklan berbayar daripada pihak pengiklan, iaitu :-

1) kempen CPC (kos per klik).
2) kempen CPM (kos per impression) dan Kempen MCPM (kos per impression bermeter)

1) Kempen CPC

Dilancarkan atas permintaan pengiklan. Ia akan dipaparkan ke dalam semua blog didaftar bawah rangkaian Nuffnang yang telah memilih opsyen 'Papar Iklan Global CPC' di dalam Pilihan Iklan halaman Pengurus Blog mereka. Kempen CPC hanya akan dipapar pada blog yang tidak terlibat dengan mana-mana kempen CPM yang berjalan pada masa itu. Blogger akan dibayar berdasarkan bilangan klik unik yang dijana oleh pengunjung unik blog masing-masing. Kempen CPC akan tamat setelah ia mencapai bilangan maksimum klik dan akan mengemaskini bayaran untuk setiap blogger terlibat yang telah menjanakan klik unik ke atas kempen CPC itu di dalam blog mereka. Jika terdapat blog yang telah memaparkan iklan kempen CPC tetapi tidak menjana sebarang klik, maka tiada bayaran akan diagihkan kepada pemilik blog tersebut.

2) Kempen CPM

Pengiklan kami akan memilih senarai blog yang mereka ingin paparkan iklan mereka kerana kadar bayaran lebih tinggi berbanding bayaran bagi kempen CPC. Keputusan mereka mungkin bergantung kepada beberapa faktor seperti demografi pembaca blog, lokasi-lokasi unit iklan di dalam blog, status keahlian blogger Nuffnang dan kewujudan unit iklan di dalam blog. Jika anda terpilih, anda akan menerima e-mel notifikasi mengenai kempen iklan atau boleh dijumpa dalam halaman Pendapatan, di bawah bahagian Pendapatan Terumpuk.

Oleh kerana pihak pengiklan mementingkan sasaran penonton untuk melihat kempen iklan mereka, hanya blog yang mempunyai pembaca blog yang sesuai akan dipilih. Jika pembaca blog anda jatuh di dalam kategori yang berkaitan, anda pasti akan dipilih masuk ke dalam senarai mereka.

Kewujudan unit iklan memainkan peranan penting bagi pihak blogger untuk dipilih ke dalam kempen. Semua pihak pengiklan kami membahagikan bajet mereka ke dalam 3 unit iklan kami (Leaderboard, Skyscraper dan Large Rectangle) apabila mereka berurusan dengan kami. Jumlah bajet yang diberi adalah terhad dan tidak dapat diberikan kepada jumlah blog yang banyak bagi setiap jenis unit. Jika blog anda mempunyai kesemua 3 jenis unit iklan, ini dapat meningkatkan peluang anda untuk dipilih.

Status keahlian juga memainkan peranan dalam pengiklanan kempen kerana pihak pengiklan kami mengutamakan blog Glitterati untuk iklan mereka kerana ia merupakan sebahagian daripada program ganjaran terhadap blogger setia kami. Ahli biasa akan tetap dipilih untuk kempen iklan tetapi dalam bilangan yang lebih rendah berbanding ahli Glitterati.

Sumber

( p/s: Terima kasih diucapkan kepada 'bloggers' dan yang sudi meng"klik" iklan nuffnang di blog Ad-dai'.Jazakallahu Khairan Jazak.Setakat ini blog Ad-dai' telah memperolehi RM 30.75 sehingga 16/1/2010.)

3 comments:

CITY® said...

wahhhhhhhhhhh..
banyak gak dapat ya?
saya tak berapa faham lagi, tapi baru nak cuba2 belajar n faham..
so far baru dapat rm2, kuikui

CITY® said...

tq for sharing ya, nanti2 i baca lagi
heeeeeeeeee

Mohd Fakhrurrazi Bin Mohd Subari said...

alhmdulillah...sya pn banyk lgi tak tau tntg nuffnang..tak pe sama2 bljr..dlmi ilmu duniawi n ukhrawi..thnkz ziarah.

Jaamiah Al-Azhar As-Syarif


Copy this code to your website to display this banner!