“ Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya ..” ( Riwayat At-Tirmidzi)

Followers

Follower yang ke -100 Syed Azaharul

Friday, January 8, 2010

DUIT DI INTERNET

Terdapat 3 kaedah / cara membuat duit di internet, iaitu :-

1. Perniagaan Internet
2. Program Internet
3. Pelaburan Internet

1) Perniagaan Internet

Perniagaan internet tidak jauh berbeza konsepnya dengan perniagaan konvesional. Anda masih memerlukan produk untuk dijual dan memerlukan pelanggan untuk membeli. Apa yang berbeza hanyalah proses transaksi urusniaga tersebut, dimana, transaksi tersebut dijalankan secara online. Pihak pembeli dan penjual tidak bersemuka dan berada beribu-ribu batu jauhnya.

Perniagaan internet pula boleh dibahagikan kepada 2 bentuk. Iaitu , sama ada "perniagaan yang berasaskan perkhidmatan" ataupun "perniagaan yang berasaskan produk".

Perniagaan Berasaskan Perkhidmatan

Antara contoh-contoh perniagaan internet yang berasakan perkhidmatan adalah seperti :-

* Perkhidmatan rekabentuk grafik (logo, banner, cover ebook)
* Perkhidmatan membina website
* Perkhidmatan memasang perisian.
* Perkhidmatan webhosting
* Perkhidmatan menulis & menterjemah artikel

Perniagaan Berasaskan Produk

Antara contoh perniagaan-perniagaan internet yang berasaskan produk adalah seperti:-

Produk Fizikal

* Menjual Tikar
* Menjual Alat Penjimatan Eletrik
* Menjual Buku
* Menjual Peta
* Menjual Model Kapal Terbang
* Menjual Menjual CD multimedia
* Menjual Cadar

Produk Digital

* Menjual Ebook
* Menjual Perisian-perisian
* Menjual MP3 ceramah-ceramah pembelajaran.
* Menjual Gambar-gambar/ grafik profesional
* Menjual video-video tutorial
* dan bermacam-macam lagi...

Perniagaan-perniagaan internet seperti ini adalah benar dan jarang sekali ada yang menipu. Jika ada yang menipu pun peratusannya agak kecil (Sama seperti perniagaan konvensional, ada juga peniaga-peniaga yang melakukan penipuan di dalam perniagaan mereka.). Peniaga internet menggunakan internet dengan sepenuhnya untuk memasarkan produk-produk mereka. Jadi! adakah mustahil untuk anda membuat duit di internet dengan melakukan perniagaan di internet? Sudah pastinya tidak mustahil sama sekali. Anda BOLEH buat duit di internet dengan menjalankan PERNIAGAAN Internet!

2) Program Internet

Program internet ini pula boleh dikategorikan kepada beberapa jenis, antaranya:-

Program Pengiklanan

o Google Adsense
o Text-Links-Ads
o Bidvertiser
o Nuffnang
o Advertlets

Program pengiklanan yang menghubungkan antara "pihak penerbit iklan" dengan "pihak pembeli iklan". Jika anda ingin membuat duit di internet menerusi program pengiklanan ini, anda perlulah menjadi pihak "Penerbit Iklan", atau lebih dikenali sebagai "Publisher".

Sebagai seorang "publisher", anda dikehendaki untuk menyediakan sedikit ruang di website anda, untuk diletakkan iklan-iklan dari program-program pengiklanan yang anda sertai. Pihak penganjur program pengiklanan seperti google, text-links-ads, bidevrtiser dan sebagainya, akan membayar anda berdasarkan kaedah yang ditetapkan, iaitu sama ada mengikut bilangan klik , bilangan paparan atau pun mengikut kiraan hari berapa lama iklan tersebut di paparkan di website anda.

Duit yang digunakan untuk membayar anda itu pula, sebenarnya, bukanlah datang dari pihak penganjur, tetapi duit-duit tersebut, sebenarnya datang dari pihak-pihak pembeli iklan (pihak-pihak yang ingin mengiklankan website/produk mereka). Jadi, disini, jelas dapat di lihat dari mana sumber datangnya duit tersebut dan kemana ia disalurkan. (Dari poket pembeli iklan, ke penganjur program, dan seterusnya ke poket anda, kerana sudi memaparkan iklan mereka).

Program Affiliate

o Clickbank
o Commision Junction
o PayDotCom
o Amazon.com

Di dalam perniagaan konvensional, ada sesetengah pemilik perniagaan yang melantik jurujual-jurujual serta agen-agen untuk membantu mereka mempromosikan serta menjual produk mereka kepada orang ramai. Agen-agen yang berjaya membuat jualan pula, akan diberikan sedikit komisyen hasil daripada harga jualan produk tersebut.

Di internet, jurujual-jurujual serta agen-agen ini, dipanggil "affiliate".

Manakala, program affiliate pula, ialah sebuah program yang disediakan oleh pemilik-pemilik website perniagaan, bagi melantik individu-individu seperti anda untuk menjadi agen mereka. Proses pendaftaran sebagai agen kepada sesebuah program affiliate ini biasanya adalah percuma. Anda tidak akan dikenakan sebarang bayaran untuk mendaftar sebagai agen mereka.

Setelah mendaftar sebagai agen di dalam sesebuah program affiliate, anda akan dibekalkan dengan satu URL yang mempunyai ID anda. Tugas anda, hanyalah mempromosikan URL tersebut. Apabila ada orang yang meng"klik" pada URL anda dan kemudiannya, membeli produk yang dijual di website tersebut, anda akan diberikan komisyen.

3) Pelaburan Internet

HYIP (High Yield Investment Program)

Inilah kaedah buat duit di internet yang di"HARAM"kan oleh majlis fatwa kebangsaan pada 12 April 2007. Suatu pelaburan yang dijalankan menerusi internet... atau nama sebenarnya, SKIM CEPAT KAYA ALAF BARU.

Nasihat saya kepada anda! Jika ada peluang-peluang buat duit yang ditawarkan kepada anda, lebih-lebih lagi jika mereka meminta wang dari anda (sama ada berbentuk yuran keahlian / wang pelaburan) dan kemudiannya, meminta anda MENCARI ORANG lain untuk membolehkan anda mendapatkan keuntungan yang besar dalam masa yang singkat. Berhati-hatilah...ops! maaf! Bukan berhati-hati.. tetapi larilah jauh-jauh sekuat-kuatnya.

Artikel dipetik di www.wangcyber.com oleh Mohd Suhaimy a.k.a.shuth

( p/s: Terima kasih diucapkan kepada 'bloggers' dan yang sudi meng"klik" iklan nuffnang di blog Ad-dai'.Jazakallahu Khairan Jazak.Setakat ini blog Ad-dai' telah memperolehi RM 15.25 dari 28/12/2009- 2/1/2010.)

.

5 comments:

mkajunai said...

makasih...bro
post ini banyak membantu

Niniekartini said...

good one! thanks for sharing...

IyouweBlog.com said...

ya, potensi internet
nanged u. Nang this to see nuffnangers featured in the Star…. tq

abigemok said...

nice post. info yang bagus ni.. selama ni aku slalu cari cmana nak buat duit di internet dan banyk juga yang aku jumpa program yang nak minta duit n suru cari org lain untuk join... huhu

Mohd Fakhrurrazi Bin Mohd Subari said...

moga ade manfaat ye..thnkz ziarah..

Jaamiah Al-Azhar As-Syarif


Copy this code to your website to display this banner!