“ Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya ..” ( Riwayat At-Tirmidzi)

Followers

Follower yang ke -100 Syed Azaharul

Tuesday, January 12, 2010

SAYANGI NAMA.



Kehidupan di alam dunia dan akhirat tidak terlepas dari mempunyai nama.Nama merupakan suatu permulaan mengenal identiti sesuatu benda yang bernyawa ataupun sebaliknya.Nama jua menyebabkan kita cinta,sayang,suka,rindu..Dengan nama jua menyebabkan kita benci,sedih,duka,cemburu.

Setiap orang mesti mempunyai identiti atau profile..NAMA..mengikut kepada bangsa,agama dan keturunan.Dengan nama itulah dapat diketahui siapakah diri seseorang itu??..Sudah tentu nama memainkan peranan yang besar dalam kehidupan seseorang sehinggakan pepatah ada menyatakan " Manusia meninggalkan nama Harimau meninggalkan belang ".

Apa ada pada nama??
Tanyalah diri kita adakah kita bangga dengan nama yang ada pada diri kita??Di kala diumumkan nama anda sebagai pemenang anugerah kecemerlangan pelajar..apa perasaan anda ketika itu?? sudah tentu orang lain pasti bertanya sapakah empunya nama??hebatkan dia?Tentu perasaan kita bercampur suka dan duka merasai kemanisan di atas pengorbanan dalam meniti kejayaan.

Sayangilah nama anda..namailah dengan nama yang baik kerana dengan nama yang baik itu menjadi suatu doa dalam kehidupan.Boleh lihat nama-nama pilihan di sini.



Isu yang melanda kini,tentang kalimah Allah.Kita sedia maklum nama Allah sinonim dengan Agama Islam..Kalimah yang kita sebut sehari-sehari sebagai umat islam di kala solat,melaungkan azan,berzikir,bertahmid dan lain-lain dalam ibadah seharian.
'Allah yang esa tiada tuhan melainkan Allah'.

sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Ikhlas.



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
[2]
“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
[3]
“Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
[4]
“Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.

Natijah selanjutnya boleh layari di blog ini.

Semoga kalimah Allah sentiasa di bibir,di hati,di setiap pergerakan,di sepanjang ibadah kita.Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang beriman lagi beramal soleh.


No comments:

Jaamiah Al-Azhar As-Syarif


Copy this code to your website to display this banner!