“ Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya ..” ( Riwayat At-Tirmidzi)

Followers

Follower yang ke -100 Syed Azaharul

Sunday, January 24, 2010

Menanti di Alam Barzakh

Hayati butiran kata yang dilagukan oleh Kumpulan Far East.



Kematian merupakan sesuatu yang tidak perlu ditakuti, karena kematian itu merupakan jalan kembali kepada Tuhan yang menciptakan kita semua. Dahulu kita berada di sisi Allah kemudian kita diturunkan atau dilahirkan di muka bumi ini menjalani kehidupan sementara, kemudian kita mengakhirinya dengan kematian, yang sebenarnya kita kembali ke sisi Allah lagi.

Dengan kata lain, kita dipanggil oleh Yang Maha Kuasa agar kembali kepada-Nya. Karena itu, kita sering mengatakan kepada orang yang meninggal dunia itu "berpulang ke rahmatullah" atau kita mengucapkan Innalillahi wainna ilaihi raji'un, yang artinya "sesungguhnya kita ini milik Allah dan kepada-Nyalah kita kembali".-Khutbah.

Bersangka baik lah terhadap kematian. Bahawasanya orang yang gelisah (akan azab akhirat) di dunia, allah akan memberikan ketenangan di akhirat.Manakala orang yang tenang pula (tidak melakukan perkara fardhu) di dunia, allah akan memberikan azab di akhirat..-ainaamilo.

Walau sebesar manapun dosa...bertaubatlah, janganlah sesekali putus asa dengan Rahmat dan keampunan Allah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun,Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..-chuzairiah.

Semoga hati kita sentiasa bersedia menempuh alam barzakh suatu alam setelah kematian dari alam dunia..Kepada Allah jua tempat memohon keredhaan dan maghfirah.

2 comments:

snid73 said...

kebanyakan orang yang taku mati adalah bukan kerana "takut mati" tetapi takut akan azab selepas mati

razi said...

bgitulah ibarat ye apabila kita melakukan kesalahan pd seseorg psti kita akan rasa malu n takut akn hukumannya mybe kena marah..tpi andai sntiasa lakukan kebaikan pd seseorg tu..diorg suka kita pn suka..bgitula jgk hbgn kita dgn Allah..bacalah kish Rabiatul adawiyah..yg munajat hnya utk ilahi..kecintaan ye melebihi yg lain..tidk fikir balasan pahala..hnya ingin bertemu sang pencipta..Allah s.w.t.

Jaamiah Al-Azhar As-Syarif


Copy this code to your website to display this banner!