“ Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya ..” ( Riwayat At-Tirmidzi)

Followers

Follower yang ke -100 Syed Azaharul

Sunday, December 6, 2009

Ingatan selamanya.


Bonda dan Perguruan .


Bonda,ibu,mak suatu nama merujuk orang yang telah mengandungkan,membesarkan kita tanpa jemu dari kecil sehingga akhir hayatnya..Begitu murni pergorbananmu..Terkenang daku cerita ibu berkaitan masa kecilku..kata ibu:" masa nak lahirkan along mak sakit keseluruhan badan susah mak nak ketika itu,tapi setelah along lahir senangnya mak nak jaga..senang nak bawa along tak bnyak karenah".tersenyum aku mendengarnya..Tpi kini..( adakah Aku membahagiakn ibu?? ).

Sejarah mengajar kita suatu pengalaman.Terdidik dengan perguruan telah ku dapati dari zaman sek menengah lagi..ibuku la jurulatih dlm mendalamiku dunia perguruan..Bermula dari seorang murid kepada berpuluh-puluh sehinggala beratus-ratus..Bermula dengan mengajar seni khat,nasyid,kelas quran sehinggala mengajar di sek rendah,agama dan menengah..Semuanya bermula dengan tarbiah ibuku...Terima kasih ibuku di atas kepercayaanmu memandu anakmu dlm dunia ni.

Terkenang telatah dan keranah pelajar-pelajar membuatkan hati tersedar..Hidup tak leh keseorangan..Berkongsi kehidupan mendidik suatu semangat kemasyarakatan agar menjadi peramah. Salam ingatan buat murid-muridku dan guru-guru di sek keb.simpang 4 parit jamil,parit jawa dan sek agama Parit Bunga ( 2003 ), Sek keb. Sg Abong, sek agama payamas,tngkak dan sek agama Bandar Tangkak ( 2005 ) , Sek Keb Bukit Banjar,Sek Agama Hang Tuah,Sek Keb Kundang Ulu,Sek Keb Sg. Mati ( 2006 ),Sek Men.Agama Shamsudiniah ( 2008 dan 2009 ).

No comments:

Jaamiah Al-Azhar As-Syarif


Copy this code to your website to display this banner!